Виступ 27.10 на МО



РЕАЛІЗАЦІЯ НАСКРІЗНИХ ЛІНІЙ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПРИ ВИВЧЕННІ  МАТЕМАТИКИ

Пріоритетним напрямом в сучасній освіті є її орієнтація на формування ключових компетентностей, які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх випускника школи. В державних  навчальних програмах виокремлено 4 наскрізні змістові лінії ключових компетентностей:

"Екологічна безпека та сталий розвиток",

"Здоров’я і безпека",

"Підприємливість і фінансова грамотність",

 "Громадянська відповідальність".

Ці наскрізні лінії  є засобом інтеграції не лише предметів природничо-математичного, а й  суспільно-гуманітарного циклу.

Я хочу презентувати колегам посібник:

Д.В.Васильєва. Збірник задач з математики, 5- 9 класи. Наскрізні лінії компетентностей та їх реалізація/ Д.В.Васильєва, Н.І.Василюк. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2017. – 112 с.

          Змістова лінія "Екологічна безпека й сталий розвиток" спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.

         Проблематика наскрізної лінії "Екологічна безпека та сталий розвиток" реалізується в курсі математики, насамперед, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. При розгляді цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, функції, елементи статистики.

Приклад (2.1 ст.28). На планеті Земля проживає приблизно 7 000 000 000 людей. Кожні 100 осіб за 1 годину видихають приблизно 1 кг вуглекислого газу. Яку площу повинен займати ліс, щоб у процесі фотосинтезу поглинути вуглекислий газ, що видихають 7 000 000 000 людей? За 1 годину 1 га лісу поглинає 2 кг вуглекислого газу. (Відповідь: 35 000 000 га)

( 2.9, ст.28). В Україні на кожного жителя виробляється в середньому 31 кг паперу на рік. У вигляді макулатури повертається приблизно 5 кг. Відомо, що 20 кг макулатури зберігає одне велике дерево, а 2 тонни макулатури зберігають 1 га лісу. Скільки дерев можуть зберегти учні вашого класу за рік, якщо кожного місяця здадуть  по 2 кг?  (перероблена для наших реалій)

            Реалізація змістової лінії  "Громадянська відповідальність" сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує математику з іншими навчальними предметами і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

         Навчання математики має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст - бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень. З цієї ж наскрізною лінією пов'язані, наприклад, процентні обчислення, елементи статистики, що дозволяють учням зрозуміти значення кількісних показників при характеристиці суспільства і його розвитку.

Приклад (3.8, ст.42). До майже повного руйнування у 1240 р. монголо-татарами Київ був одним із найбільших міст Європи з населенням, в 50 разів більшим за Лондон і в 10 за Париж. Його населення складало близько 50 000 жителів. На скільки населення Лондона та Парижу було менше за населення Києва?  Додаткове питання: Порівняйте населення Києва із європейськими містами в сучасний час.

(3.11, ст.42)

            Завданням змістової лінії "Здоров'я і безпека" є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

            Наскрізна лінія "Здоров'я і безпека" в курсі математики реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів, відсотковими обчисленнями і графіками, що стосуються чинників ризику). Особливо важливий аналіз причин ДТП, пов’язаних із перевищенням швидкості. Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я при вивченні основ математичної статистики. Розгляд красивих геометричних конструкцій, пошук оптимальних методів розв’язування задач тощо здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.

Приклад (4.14, ст.59).

            Змістова лінія "Підприємливість і фінансова грамотність" націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів. Вона реалізується під час вивчення відсоткових обчислень, рівнянь та функцій.

         Приклад (1.6, ст.8).

        Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення математичного факту із практичної ситуації, а й ілюструвати його застосування на практиці. Формуванню математичної та ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація у навчанні математики міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.

Використані джерела

1.Математика. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Сайт Міністерства освіти і науки України URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html.

2. Д.В.Васильєва. Збірник задач з математики, 5- 9 класи. Наскрізні лінії компетентностей та їх реалізація/ Д.В.Васильєва, Н.І.Василюк. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2017. – 112 с.

3. А.Ю. Кокойло. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Україна alenakokoylo@gmail.com

DOI 10.31110/2413-1571-2018-015-1-044

Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей в курсі алгебри і початків аналізу у процесі вивчення виразів і їх перетворень.

         4.  Терлецька І.Д. Наскрізні змістові лінії. http://innaterletska.blogspot.com/p/blog-page_61.html

         5. Відкриті електронні ресурси для скачування посібників серії «Фінансова грамотність» http://ubs.edu.ua/ua/sotsialna-vidpovidalnist/finansova-gramotnist

         6. Відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії "Зелений пакет": http://www.greenpack.in.ua/school/high/

         7. Відкритий електронний ресурс для скачування посібників серії "Вчимося жити разом" http://autta.org.ua/ua/resources/learning-to-live-together/

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар